Å dempe stress i svangerskapet

Kvinne i basseng

Å være gravid blir ofte fremstilt som en periode i livet hvor vi skal kjenne oss ekstra lykkelig. 

Og sånn kan det jo absolutt være, men for mange er det en mer sammensatt opplevelse hvor glede er blandet med andre og mer krevende følelser og vi kan kjenne oss en god del stresset og bekymret.

Det kan handle om mange ulike ting, men etter å ha hatt samtaler med kvinner i mange år, så vet jeg det er en del utfordringer som går igjen og som gjør det tøft å være gravid:

  • Svangerskapsplager som gir smerter, ubehag, stjeler krefter og begrenser livet
  • Følelse av utilstrekkelighet overfor jobb, partner, hus og for barn man har fra før
  • Nære relasjoner som blir ekstra krevende når man har barn på vei
  • Bekymringer for egen helse, barnet i magen eller den kommende fødselen 

Jeg brenner for at du skal ha det best mulig som gravid, for du gjør verdens viktigste jobb og du fortjener forståelse, omsorg og hjelp. 

Så i dag har jeg lyst til å dele noen tips til deg som er gravid og som kjenner at det hadde gjort godt å få roet litt stress. 

1. Vær god med deg selv gjennom kroppen

Du og kroppen din fortjener litt ekstra hvile og omtanke i denne tiden. Eksempler på måter å gi seg selv det kan være

  • Gi deg selv tydelige pauser i løpet av dagen, f.eks hvile på sofaen, sove litt eller gjøre en avspenningsøvelse
  • Ekstra lange varme dusjer eller varme bad i badekar. Kjenn hvordan det varme vannet gjør deg myk og avslappet.
  • Massasje fra partner, venninne, terapeut eller massasjepute. God berøring stimulerer utskillelsen av hormonet oxytocin som vi trenger mye av under fødselen. Det gjør også godt for deg og babyen underveis i svangerskapet. Har du ikke en partner som klør i fingrene etter å massere deg, så finnes det gode og rimelige massasjeputer til salgs.
  • Varmeputer i sofakroken. Når du likevel slapper av foran tv’en, hvorfor ikke legge en varmeflaske eller en oppvarmet rispose f.eks mellom beina eller i korsryggen? Da får musklene slappe av og ubehag lindres.
  • Svømmehall. Å bevege seg i vann kan være magisk for en gravid kropp. Er du heldig å bor i nærheten av en svømmehall med varmebasseng, anbefaler jeg deg å benytte deg av den muligheten. Det er ikke så viktig hvor langt du svømmer eller hva du gjør i vannet, men tenk på hvor godt det er for bekkenet ditt å få rørt seg med hjelp fra oppdriften fra vannet. Babyen din ligger dessuten også og plasker i varmt vann inni deg.

På mammakurs.no får du tilsendt en gratis lydfil hvor jeg guider deg gjennom en avspenningsøvelse.


2. Vær god med deg selv gjennom tankene og følelsene dine

Møt deg selv med vennlighet, omsorg og aksept

Du gjør en kjempejobb som gravid! Ja, du gjør faktisk verdens viktigste jobb. Og den jobben kan ta på. Og da er det beste om du kan møte deg selv og det du kjenner på med vennlighet fremfor selvkritikk, skam, dårlig samvittighet osv. For er vi kjipe med oss selv, så går vi rundt med mye indre stress som tapper oss for krefter og gjør det ekstra vanskelig å være oss. 

Ta gjerne venninnetesten – hva ville du tenkt om en god venninne som var i din situasjon? Ville du tenkt at hun måtte ta seg sammen mer, lesse på med dårlig samvittighet og selvkritikk og sagt at hun var en mislykket gravid? 

Vi er som regel mye mer kritisk til oss selv enn andre.


3. Begrens oppmerksomheten du gir til bekymringene dine

Det er helt naturlig å kjenne behovet for å tenke, analysere, gruble og google når vi har noe vi er bekymret for. Men det hjelper som regler lite og kan tvert imot gjøre oss mer stressa og bekymra. Så da kan det være mye bedre å ha fokus på å begrense tiden og oppmerksomheten vi gir til det som opptar oss. Vi kan ikke holde tankene unna hodet, men vi kan trene på å ikke la dem okkupere hodet vårt hele tida. 

For å hjelpe deg selv med det, kan du prøve ut grubletid. Sett av 15 min hver dag som du kan bruke på å tenke på det som bekymrer deg for tida. For eksempel kl 1800. Tidligere på dagen har du ikke «lov» til å hoppe på bekymringstoget når det kommer, men du må stå på perrongen og vente til ditt tog kommer kl 18. Du øver deg altså på å ikke la bekymringstankene fylle hele bevisstheten din når som helst, men bygge opp en evne til å velge når du går inn i dem og når du lar være. Du kan også ha en bok liggende eller et notat på mobilen hvor du skriver ned bekymringstanker som dukker opp i løpet av dagen. Det kan hjelpe deg å få de litt ut av hodet og skape avstand til dem. 


Jeg håper dette var til litt inspirasjon og ga deg noen tanker om hvordan du kan dempe stress og ta vare på deg selv som gravid. For det fortjener du – du gjør en kjempejobb!

PTSD etter fødsel