Kursoversikt

Sterk mammakropp - trening for kjerne og bekkenbunn

Ønsker du en kropp som fungerer? En kropp som kan gå, leke, danse, løfte og skyve en barnevogn?

Sterk mammakropp handler om å få musklene i kroppens kraftsenter til å fungere og samarbeide optimalt. Bekkenbunnen og magemusklene har strukket seg kraftig i svangerskap og fødsel. Heldigvis er mamma-kroppen laget så fantastisk at kroppen selv gjør det meste av jobben med å trekke seg sammen igjen. Denne prosessen er likevel avhengig av at vi gradvis beveger oss mer og involverer kjernen i stadig større grad. Mange kvinner trenger også ekstra trening for å få bekkenbunnen til å fungere i samarbeid med magemusklene for å hindre nedpress og lekkasjer.

Dette kurset er utviklet av fysioterapeut Ellinor Bjerkholt for å vise deg en trygg og morsom måte å støtte kroppens egen prosess mot å få en fungerende kropp etter fødsel. Omtrent alle bevegelser vi gjør i dagliglivet involverer magemuskler og bekkenbunn. Derfor vil trening av disse musklene gjøre det lettere for deg å glede deg -heller enn å plages- når du utfolder deg fysisk. Dette gjelder løfting, bæring, holding og babystell, trening og bevegelser for din egen livsutfoldelse, og også for å å nyte et seksualliv.

Kurset passer både for deg uten kroppslige plager og for deg med utfordringer knyttet til bekkenbunn eller smerter i  bekken, mage eller rygg. Keisersnitt og delte magemuskler er ikke til hinder for å ha nytte av kurset. Ellinor gir deg god og trygg veiledning. 

De fleste øvelsene har to varianter: en uten musikk og en med musikk. Så med dette kurset kan du danse deg sterk! Kurset har korte filmer på et par minutter - og lengre treningsvideoer i forskjellig lengde opptil 35 minutter. Slik kan du tilpasse både ut fra form og tid tilgjengelig fra dag til dag.

Ellinor er spesialist i psykomotorisk fysioterapi, har jobber som treningsinstruktør i over 20 år, har mye erfaring fra arbeid med gravide og nybakte mødre og er selv mamma til fire barn.

I denne lille filmen kan du se Ellinor vise deg hvordan du kan få god kontakt med bekkenbunnen, styrke den gjennom knipeøvelser og også slippe opp i spenninger. For bekkenbunnen vår trenger både styrketrening og avspenning!

I Sterk Mammakropp får du: 

  • opplæring i treningsprinsipper etter fødsel
  • informasjon om trening for deg som har tatt keisersnitt og/eller har delte magemuskler
  • trinnvise øvelser som sikrer trygg progresjon i treningen
  • hele 38 treningsvideoer som du kan laste ned og beholde for alltid
  • filmer med varighet fra 3 til 35 minutter slik at du har mulighet for både korte og lengre økter
  • mulighet til å stille spørsmål direkte til fysioterapeut Ellinor
  • først og fremst trening for bekkenbunn og kjerne, men også avspenning og bevegelighet til hjelp for en mykere og mer avspent kropp
  • lengre treningssekvenser med dans som i tillegg til trening for bekkenbunn og kjerne også gir kondisjonstrening og økt avspenning

Gi deg selv og kroppen din muligheten for artige og effektive treningsøkter slik at du kan hoppe, løpe, le og leke uten ubehag og lekkasjer - det fortjener du!

Tilbakemeldinger fra våre deltakere:

Følelsen av å ha lært hvordan man kobler på magemusklene og bekkenbunnen har vært gull verdt! Det var litt som å jakte på en ting man ikke helt forstod hva var i begynnelsen, men så gikk det bedre og bedre!

Veldig fint kurs! Betryggende å ta dette i et rolig tempo etter fødsel og ikke være redd for å gjøre noe feil eller overanstrenge seg

Kjempebra! Visste ikke hvor «utav det» kroppen var før jeg begynte å gjøre øvelsene og kjente at de enkleste tingene faktisk var utfordrende! Synes kurset var helt topp for å få litt mer kontroll over kroppen og for at den skal henge mer sammen igjen

Jeg skal ta med meg videre øvelsene for å koble sammen bekken og resten av kroppen. Var helt supert å kjenne på hvordan det egentlig fungerer! Sitter igjen med mye kunnskap og nye øvelser som er nyttige og enkle å gjennomføre.

Svært god og logisk oppbygging av kurset. Likte godt de innledende teorikapitlene. Grundig og nyttig informasjon. Likte godt at fokuset var på funksjonelle øvelser som startet enkelt og ble mer kompleks etterhvert